Wednesday, December 19, 2012

Cross-selling dalam Bisnes Latihan

Jika kita mahu survive dalam bisnes training, kita mesti mengamalkan strategi cross-selling.

Salah satu punca bisnes seseorang trainer itu jatuh disebabkan pelanggannya tidak puas hati dengan kualiti modul yang dijalankannya adalah berpunca daripada sikap tamak.

Katakanlah, kita mempunyai kepakaran mengendalikan kursus menjalankan mesyuarat yang efektif. Pelanggan kita puas hati dengan hasil kursus yang kita jalankan.

Kemudian pelanggan yang sama meminta modul kursus pemikiran kreatif. Modul itu bukan dalam kepakaran kita.

Tetapi kita tamak duit. Kita pun ambil job itu, lalu tanpa memiliki kepakaran kita pun menghantar proposal yang kita ciplak. Proposal itu diterima oleh pelanggan.

Apabila tiba masanya kepada mengendalikan kursus peserta berasa tidak puas hati dengan mutu kursus, lalu mereka merakamkan perasaan tidak puas hati itu dalam borang penilaian.




No comments:

Post a Comment